A new visual culture has come to dominate the presentation of architecture in recent years: animated digital visualization is now the tool of choice to render both actual building projects and futuristic architectural visions.
When architectural designs are shown in an exhibition context today, often videos have to carry the issue. The video visualizations incorporate elements of music, graphics and text within a realization of architectural vision. The term “vision” can be taken quite literally here, since this technique allows the user to envisage not only commissioned architecture, but also free architectural design and experimental work.
These digital video visions share the fact that they access media (video, music, graphics) or media genres (music video, games) that are not traditionally connected to architecture, furthermore, they develop a specific language designed to present architectural detail within a short film, going beyond simple videos on architecture as a means of communication. The crucial point here is that the medium has taken on a life of its own: video is increasingly used as a platform for freely experimental fictions.
The selected films and videos are made by architects but not exclusively as artists and designers are also dealing with architectonical questions in architecture shorts.
Program
Bonus: Claudia Larcher, Baumeister, 2012, Austria (9min30sec)
Animated Architecture 1 (ca. 1h):
Zeitguised, Peripetics, 2008, Germany
Andreas Martini, Crest, 2008, Germany
Limmat, District 2: Edge 1, 2006, Canada
Kaspar Astrup Schröder, My Playground (Trailer), 2009, Denmark
Johannes Guerreiro, Twisted Reality, 2008, Germany
Jan Schönwiesner, Visual Music, 2008, Germany
David Mozny, Rahova, 2009, CZ
Sergej Hein, Berlin Block Tetris, 2009, Germany
Julio Soto, Invisible Cities, 2003, Spain/US
Mirza & Butler, The Space between, 2005, GB
Quayola, Architectural Density, 2006, GB
Semiconductor, Matter in Motion, 2008, GB
Animated Architecture 2 (ca. 1h):
jutojo & Philipp Sollmann, Efdemin – There Will Be Singing (Chicago), 2010, Germany
Jörn Staeger, Urban Poems, 2004, Germany
Pia Maria Martin, XI, 2008, Germany
Dagmar Keller / Martin Wittwer, Alles wird gut, 2006, Germany
Keiichi Matsuda, The Technocrat Retrofit of London, 2009, GB
Sara Muzio, Earthbound, 2010, GB
Juryoku, The Poetry Of The Suburbs, 2004, Japan
Rob Carter, Metropolis, 2008, US
Bruno Barthas, architecture, 2008, France
Serene Teh, Parkour Motion Reel, 2009, SG
Curated by Cornelia and Holger Lund/fluctuating images in collaboration with the Festival of Animated Film Stuttgart
The screening Architektur-Visionen # 5/Animated Architecture is part of the program Architektur-Visionen # 1-6,curated Janina Kriszio, Cornelia Lund and Vanessa Weber//dokART as part of the Hamburger Architektur Sommer 2015 // www.architektursommer.de
Information on the complete program of Architektur-Visionen:
http://dokart.medienkulturforschung.net // http://www.facebook.com/dok.ART.kino
Metropolis Kino: Kleine Theaterstraße 10, 20354 Hamburg, http://www.metropoliskino.de
German press text:
Animated Architecture setzt sich mit grundlegenden Veränderungen im Bereich der Architekturvisualisierung auseinander. Im Fokus stehen Filme, die auf der Basis einer Verbindung von musikalischen und filmischen Elementen unter dem Vorzeichen architektonischen Experimentierens entstanden sind.
Diese Entwicklung steht vor folgendem Hintergrund: Seit den 2000ern entwickelte sich mit digital animierten Visualisierungen von tatsächlichen Architekturprojekten oder von architektonischen Visionen eine neue visuelle Kultur im Bereich der Architektur. Die Visualisierungen integrieren auch Musik-, Grafik- und Textelemente in die Darstellungen. Dabei handelt es sich um sowohl um Auftragsarchitektur als auch um freie Entwürfe und experimentelle Arbeiten.
Was die Videos eint, ist der Zugriff auf nicht genuin mit der Architektur verbundene Medien (Video, Musik, Grafik) und mediale Gattungen (Animationsfilm, Musikvideo, Games) sowie die Entwicklung einer eigenen kurzfilmischen Sprache zur Darstellung architektonischer Sachverhalte jenseits des Architekturvideos als reinem Kommunikationswerkzeug. Entscheidend ist hierbei die Verselbständigung, die eingetreten ist: neben dem Video als Modellersatz erscheint das fiktionale Video als experimenteller Freiraum.
Die ausgewählten Filme und Videos stammen wiederum von ArchitektInnen, aber auch von KünstlerInnen und DesignerInnen, die sich mit urbanistischen und architektonischen Fragen auseinandersetzen. Zu sehen sind dabei etwa Pop-Up-Städte, Zuckerfassaden, tanzende Geländer und brennende Zimmer.