For Ida. A Self-Portrait, presented as installation
For Ida is a micro-choreographic quartet for the face. In the image, we see a quadruplicated face belonging to some kind of man. Through the subtle differences between the performances of each of these four moving passport photos, diverse surfaces for identification and projection develop. Over the course of their slow, extremely precise transformations, we project different “types” onto the four faces. This choreographic self-portrait was shot with the home technology of the videophone (Skype) using a laptop’s internal camera. As a “performance for the camera”, the video’s articulation unfolds by sole means of choreographic language, as a game of solitaire without words, without added time effects or manipulation, and without cuts.
Antonia Baehr is a choreographer and film-maker. What characterizes her is a non-disciplinary work and a method of collaboration with different people, using a game-structure with switching roles: each person is alternately director / author and performer for the other one. She graduated in Film- and Media Arts at the Hochschule der Künste Berlin with Valie Export (1996) and completed her Master in Performance with Lin Hixson at the School of The Art Institute of Chicago. Since 2000 she is based in Berlin.
2011 For Ida. A Self-Portrait, HD CAM SR Video, NTSC, Color, Stereo Sound, 20’59”, 16:9, Post Production: Mikko Gaestel , Starring: Henry Wilde, Antonia Baehr, mas de Rau, 2009-2011
A cooperation between General Public and fluctuating images.
Curated by Cornelia and Holger Lund.
Location:
General Public
Schönhauser Allee 167c
10435 Berlin
U2 > Senefelder Platz
www.generalpublic.de
German press text:
For Ida ist ein mikro-choreografisches Quartett für das Gesicht. Im Videobild ist das vervierfachte Gesicht einer Art von Mann zu sehen. Durch die feinen Unterschiede in der Performance der vier sich bewegenden Passbilder werden verschiedene Identifikations- und Projektionsflächen erzeugt. Wir projizieren verschiedene "Typen" auf die vier Gesichter im Laufe ihrer extrem präzisen, langsamen Transformationen. Das choreographische Selbstporträt ist mit der Home-Technologie des Bildtelefons (Skype), der internen Kamera eines Laptops aufgenommen. Als "Performance für die Kamera" artikuliert sich das Video dabei allein in choreografischer Sprache, als Solitär-Spiel ohne Worte, ohne nachträglich in die Zeitebene eingefügte Videoeffekte und ohne Schnitte.
Antonia Baehr ist eine Choreographin und Filmemacherin. Ein disziplinärfreies Vorgehen und das Zusammenarbeiten mit verschiedenen Personen, die dabei verschiedene Rollen einnehmen – Regisseur/Autor sowie Perfomer – ist kennzeichnend für sie.
Ihren Abschluss machte Sie an der Hochschule der Künste Berlin bei Valie Export (1996), ergänzt um einen Master in Performance bei Lin Hixson an der School of The Art Institute of Chicago. Seit 2000 arbeitet sie von Berlin aus.