experimental electronic music with real sound fragments
we, artists and performers of curmbox, we have been undergoing police repressions, abusive laws, the pressures of cultural industries and capitalist economy for a long time. to denounce these intolerable pressures, we declare that sound art will be, so that everybody will demonstrate his know-how and creativity in the dark, an international underground! let 10.000 waves joyfully illuminate and fertilize the cultural aridity! the idea of sound art is metaphoric: even if celebrate, create, have amateur cultural practices, emerge among indifference, market, and daily repression are a fight, we demand a pacific action! sound art is a pacific action, but it remains a fight! sound artists are working towards another end. this other end is militant: it is a question of producing an utopia. u-topia = lack of proper place. for us in a prospect of action, it means being everywhere at the same time. it also means: being
numerous but no masses! Iit further means cultural diversity! meeting the others! refusing identity withdraws of all kinds, as people can have lots of piercings and be really set in their ways, egoist, monomaniac or limited. here is the fight: not a fight for sound, free, punk, classic or else! but for all that in once and to keep the possibility of doing that. for the emergence of diversity! for diversity against compact masses! for the right to create, to meet freely each others, to imagine our future off the pre-formatted frames proposed by the market, the security ideologies and the ready-to-think of some activists. to prove that we are organized, thoughtful, responsible and that we are fully aware of our acts as well during our cultural events as every day. to demonstrate that we represent an important part of the population,
that we can be your neighbours, your friends, your family. which way to go?
German press text:
Experimentelle elektronische Musik mit Realklangfragmenten
C U R M B O X durchlief epochen und moden, ebenso wandelten sich die einschaetzungen durch befuerworter und gegner, die darin verderbnis, eitelkeit, spaeter eher taeuschung und unnatuerlichkeit witterten. solche in die geschichte zurueckreichenden aspekte kommen für die geplante, auf die moderne und insbesondere gegenwart zielende diskursive praxis insoweit in betracht, als damit die relativitaet und mithin wandelbarkeit kuratorischer ideale praesent bleibt, und insofern gerade systematische, auf heutige ausstellungspraktiken zielende fragestellungen darin hintergruende oder auch nachwirkende motive finden – hinsichtlich gewisser [auch medienwissenschaftlicher] stereotypen wie z.b. videokunst, oder in dandyistischen legitimationsfiguren für das neuerliche interesse auch zwangsheterosexualisierter maenner am ausstellungsmachen, oder mit blick auf nachwirkungen eines aelteren psychismus bei der im medienbereich gaengigen einteilung der kundschaft nach gesinnungstypen. obwohl der besuch jedem/r freisteht, gibt es je nach anlass, milieu, beruf, sexueller orientierung, geschlecht [gender] und alter unausgesprochene [in ratgeberliteratur freilich expressis verbis formulierte] normen. ihr rigider kern tritt heute noch unverhuellter hervor, insofern die aversion gegen das zkm sich angesichts vergleichsweise unschaedlicher konkurrenz kaum laenger in symbolische bedenken kleiden kann. waehrend politische eingriffe das zkm meist punktuell, aber gravierend und nachhaltig ändern, verfaehrt dekorativer struktualismus konsequenzvermindert und reversibel, bietet sich also für temporaere und selbstinszenierungen [besondere anlaesse] oder inszenierungen in der regie dritter [z.b. film] an.