In 1965, Bob Dylan became the center of the so-called “Electric Dylan Controversy”: he was accused of no less than having betrayed folk music and its political ideas by having electrified his music. In the same year 1965, the Turkish newspaper Hürriyet started the “Golden Microphone.” The core task in this extremely popular song contest was to re-arrange and perform a Turkish folk song in Western style. In this case, westernization mainly meant the electrification of traditional instruments or the use of the new pop musical electric or electronic instruments. This led to the development of a new Turkish style of music called Anatolian Rock, which combines country and city, folk and rock in a very specific way.
This evening is about the coming together of rural folk songs and urban electricity. And there was no mention betrayal here ever, on the contrary: this combination finally allowed for Atatürk’s program of East West music to be realized with some audience appeal, for politics of electrification to take a new form while re-defining folk music in a completely new way.
Venue:
bi’bak
Prinzenallee 59
13359 Berlin-Wedding
http://bi-bak.de/de/bibakaudio/make-me-sound-electric-the-electrification-of-turkish-folk-music/
https://www.facebook.com/events/2302730526618847
German press text:
1965 gab es anlässlich der Elektrifizierung seiner Musik die „Electric Dylan controversy“, bei der Bob Dylan Verrat an der Folkmusik und deren politischen Idealen vorgeworfen wurde. Im selben Jahr, 1965, schrieb die türkische Zeitung Hürriyet einen sehr populären Songwettbewerb aus, genannt das „Goldene Mikrofon“. Aufgabe war es, einen türkischen Folksong in westlichem Stile zu re-arrangieren und aufzuführen. Für die Verwestlichung stand vor allem die Elektrifizierung traditioneller Instrumente oder der Einsatz neuer elektrischer und elektronischer Instrumente der Pop-Musik. Dies führte zur Entwicklung einer neuen türkischen Musik, Anatolian Rock, die auf eine ganz besondere Weise Land und Stadt, Folk und Rock kombinierte.
Im Fokus dieses Abends steht die Verbindung von ruralen Folksongs und urbaner Elektrizität. Von Verrat war hier an keiner Stelle je die Rede, im Gegenteil: endlich konnte Atatürks Programm einer Ost-West-Musik publikumswirksam umgesetzt werden, Strompolitik auf eine andere Weise betrieben sowie zugleich Folkmusik völlig neu definiert werden.