In the 1960's and 70's, Turkey was one of the largest centers of film production in the world. The Turkish film industry reacted to the international competition by re-shooting european and american films. Lax copyright laws enabled the sampling of soundtracks and the reproduction of scenes. By showing of the Turkish versions of "The Exorcist", "Rambo" and "Star Wars", "Remake, Remix, Rip-off" offers an insight into the creative copy practice of Turkish film producers.
Special guest: film director Cem Kaya
Cem Kaya, Remake, Remix, Rip-off. On the art of copying and the Turkish Pop Cinema , Ger. 2014, 96 Min, OV w/ Ger. subt.
Foreprogramm: Akın Kazuk, Echo, Ger. 2014, 8 Min. OV w/ Engl. subt.
Curated by Holger Lund
More information: www.zku-berlin.org/event/speisekino-moabit-07-1/
http://remakeremixripoff.com/index-de.html
German press text:
In den 1960er und 1970er Jahren war die Türkei einer der größten Filmproduzenten der Welt. Die türkische Filmindustrie reagierte auf internationale Konkurrenz, indem sie kurzerhand europäische und amerikanische Filme nachdrehte. Laxe Urheberrechtsgesetze begünstigten das Sampling von Soundtracks und das adaptierende Nachspielen von Szenen. Über türkische Versionen von ›The Exorzist‹, ›Rambo‹ oder ›Star Wars‹ zeichnet ›Remake, Remix, Rip-off‹ die kreative Kopierpraxis der türkischen Filmemacher nach.
Cem Kaya, Remake, Remix, Rip-off. Über Kopierpraxis und das türkische Pop Kino, D 2014, 96 Min, OmU (dt.)
Vorfilm: Akın Kazuk, Echo, D 2014, 8 Min. OmU (engl.)
Kuratiert von Holger Lund