Urban Acoustic Tribe reflects on music as transcultural space and focuses on tradition and appropriation of european and arabic music. Exploring artistic practice beyond the scope of worldmusic, the festival features artists crossing borders of different music traditions and genres. A unique tray of concerts, performances and discourse challenges the perspectives of contemporary music practice.
Like many countries all over the world, Turkey was hit by the first wave of Anglo-American pop-rock music in the 1950s and 1960s. Various styles of pop-rock were appreciated in Turkey; they were, however, not simply copied but combined with local, indigenous elements in many different ways. This led to the birth of musical hybrids, especially Anatolian Rock, Arabesk, and Belly Dance. The specific qualities of these combinations, that differentiated them from parallel developments in other countries, seem to be rooted in the unique situation of the Turkish music scene. Turkey had an independent music market with a large number of non-major and non-state-run record labels as well as a complex and autonomous musical tradition of combining foreign and indigenous elements. This had mainly to do with the people involved: they mixed and mingled, ignoring social boundaries to a surprising extent, producing musical syntheses consisting of unpredictable combinations and stunning turnarounds. The main place for this kind of musical practice was the gazino, a special venue somewhere between restaurant, concert hall, and nightclub, with its open-minded musical programming.
The lecture will examine the acting agents and their styles, starting from selected musical examples and taking into account – aside from Anglo-American pop-rock music and Anatolian Folk music – the three styles mentioned above: Anatolian Rock, Arabesk, and Belly Dance. Although each addressed a very different audience, these styles were freely combined, for example in Arabesk Rock as a mixture of Anatolian Rock and Arabesk. The main question for us will be: how was it possible that in Turkey apparently paradoxical combinations could come into being, which never could have happened in the Western world? Why would elements be combined that, according to the logics of pop-rock music, appear contradictory? It seems there was a special Turkish pop-rock logics at work, which has the gazino at its heart, this special location for Turkish hybridized music.
More information about the festival: www.facebook.com/events/677466319089164/
http://acudmachtneu.de/events/720/urban-acoustic-tribe/
Location:
Acud Macht Neu
Veteranenstraße 21
10119 Berlin Mitte
U8 Rosenthaler Platz
This lecture has been published:
Cornelia Lund, Holger Lund, „Style and Society – Istanbul’s Music Scene in the 1960s and 1970s: Musical Hybridism, the Gazino and Social Tolerance”, in: Dietrich Helms, Thomas Phleps (Hrsg.), Speaking in Tongues. Pop lokal global, Bielefeld, 2015, S. 177-198, online in:
http://geb.uni-giessen.de/geb/volltexte/2017/12973/pdf/Popularmusikforschung42_11_Lund.pdf
German press text:
Urban Acoustic Tribe thematisert Musik als transkulturellen Raum, und fragt nach Tradition und Übertragung von europäischer und arabischer Musik.
Jenseits von "Weltmusik" soll ein Diskurs eröffnet werden, Verbindungslinien zwischen unterschiedlichen Kulturen aufzeigt werden, um neue künstlerische Annäherungen zu ermöglichen.
Wie viele andere Länder auch, wurde die Türkei von der ersten globalen Welle anglo-amerikanischer Pop-Rock-Musik in den späten 1950er und frühen 1960er Jahren getroffen. Pop-Rock-Musik in ihren unterschiedlichen Spielarten wurde in der Türkei rezipiert, jedoch weniger schlicht kopiert sondern vielmehr produktiv in zahlreiche, verschiedenartige Kombinationen aus diversen lokalen, indigenen Elementen und globalen, anglo-amerikanischen Elementen überführt. Dies ist vor allem an den Stilen Anatolian Rock, Arabesk und Belly Dance-Musik zu erkennen. Die besondere Qualität dieser Kombinationen scheint begründet in der besonderen Situation des musikalischen Feldes in der Türkei. Es zeichnet sich aus gegenüber jenen anderer Länder durch einen unabhängigen, vielfältigen Markt mit außergewöhnlich vielen Plattenlabels, eine höhere und spannungsreichere Komplexität sowie durch eigenständigere musikalische Lösungen. Das liegt nicht zuletzt an den diversen Akteuren auf dem Feld. Diese haben sich auf unterschiedliche Weise und – recht erstaunlich – über soziale Grenzen hinweg zusammengetan, um musikalische Synthesen aus unerwarteten Kombinationen und mit überraschenden Wendungen zu bilden, für die es unter anderem in speziellen Orten, den Gazinos, Publikum gab.
Der Vortrag untersucht mithilfe von Musikbeispielen die Akteure auf diesem Feld, zu welchen, neben anglo-amerikanischer Pop-Rock-Musik und anatolischer Folk-Musik, die genannten Hybridformen Arabesk, Anatolian Rock und Belly Dance-Musik gehören. Diese adressieren jeweils recht unterschiedliche Zielgruppen, dennoch konnte es zu Kombinationen zwischen ihnen kommen. Die Kernfrage lautet daher: Wieso konnte es in der Türkei der 1960er- und 1970er-Jahre zu paradox wirkenden stil- und milieuübergreifenden Allianzen kommen, wie sie im Rahmen westlicher Pop-Musik undenkbar gewesen wären? Wieso konnte poplogisch Unvereinbares im tatsächlichen Musikgeschehen vereint und kombiniert werden? Offensichtlich gibt es eine eigene türkische Poplogik, die wiederum an ihre speziellen Orte, die Gazinos, führt.