Expect unexpected music from the 1960s and 1970s, mixing Western and Eastern elements, remapping your knowledge of pop music along the way. Hear Italian shouters, East-European freak beat, Anatolian rock, Kurdish spiritual pop, Uzbek folk pop, Pakistani soundtracks, Nepalese folk beats, Mongolian pop, Indian Bollywood scores, Malaysian rock'n'roll, Philippine surf pop, Singaporean dream pop and many sounds more for all lovers of the danceable, the mind-expansive, and the sure-fire hits. Come on and take the trip...
Pt. 1/4 – From Italy to Turkey takes you from Italy via Hungary, Slovenia, Greece, and Lebanon to Turkey. Compiled by the curator of “Bosporus Bridges Vol. 2,” “Saz Beat”, and “Mount Olivet Inspirational Choir” on Corvo Records’ sublabel Global Pop First Wave.
Listen & more information: http://corvorecords.de/global-pop-first-wave/the-trip-i/
RRRNNN event series: https://www.facebook.com/RRRNNN4cover
Location:
Kultur von Unten
Joseph Beuys Straße 7
34117 Kassel
http://www.wirsindunten.de/
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https://www.facebook.com/events/689902767799905/
Behind the Scene...
To my surprise, Klaus, a record dealer at the Leopoldplatz fleamarket in Berlin, knew about Anatolian Rock when I told him about the Bosporus Brigdes compilations. He told me that, in his hippie days in the beginning of the 1970s, he had hitchhiked to Istanbul to make his way from the Pudding Shop Café to the Far East.
That is how the idea was born to re-create a soundtrack for the Hippie Trail, the trail of the psychedelic hippies from Europe to Asia. The result: a series of four 12” records, called “The Trip”. What could the travellers have heard back in the days? Especially: which previously unknown sorts of music, combining Western and Eastern elements and thus establishing new styles of pop music?
For some years now, thanks to many re-releases of some labels interested in historical developments, pop music history tends to be re-mapped. Instead of focusing on a tiny number of old centers, a new multipolar view has emerged: besides the classics of the Anglo-American realm, other pop music styles, which combine local and global elements, have been given more attention. Pop music history is one thing, hybrid pop music history another. For sure the latter cannot be thought without the impulses of Anglo-American pop music, nevertheless it is a music of its own kind, being more and more considered and recognized as such due to the growing influence of post-colonial ways of thinking.
The series of “The Trip” shares this line of thinking. The trip starts in Italy with almost familiar sounding rock music, and travelling from there to the East, to less well-known shores of familiar-unfamiliar hybrid music, due to the mixes of global with local elements. What it so special about it, is the exceptional musical versatility, which characterizes the musical modernity in non-Western countries.
Holger Lund, curator of the series “The Trip”
German press text:
Die Story zur Release...
Zu meinem Erstaunen konnte Klaus, Plattenhändler auf dem Leopoldplatz-Flohmarkt in Berlin-Wedding, etwas mit Anatolian Rock anfangen als ich ihm von den Bosporus Brigdes Kompilationen erzählte. In seinen Hippie-Tagen Anfang der 1970er Jahre sei er selbst nach Istanbul getrampt, um dort vom Pudding Shop Café aus seinen Weg über Persien in den asiatischen Osten zu finden.
So entstand im Gespräch die Idee, einen Soundtrack für den Hippie Trail, den Zug der Psychedelic-Hippies von Europa nach Asien, nachzubauen. Daraus resultiert die vierteilige 12“er Serie „The Trip“. Was könnten die Reisenden damals gehört haben? Vor allem an von ihnen gesuchter, bislang unbekannter Musik, die westliche mit östlichen Elementen vermischt, solcherart neue Spielarten von Pop-Musik etablierend?
Seit einigen Jahren, nicht zuletzt dank vieler Wiederveröffentlichungen einiger historisch orientierter Plattenlabel, wird Popgeschichte re-kartografiert. Die Fokussierung auf wenige alte Zentren weicht einem neuen multipolaren Blick: Neben den Klassikern des anglo-amerikanischen Bereiches geraten zunehmend jene anderen Spielarten von Pop-Musik in den Blick, die lokale mit globalen Elementen vermischen. Pop-Geschichte ist das eine, Hybrid-Popgeschichte das andere. Sie ist gewiss nicht ohne die anglo-amerikanischen Impulse zu denken, weist darüber hinaus jedoch eine Eigenständigkeit auf, die langsam aber sicher als solche im post-kolonialen Denken auch wahrgenommen und anerkannt wird. Dieser Eigenständigkeit ist auch die Serie „The Trip“ verbunden. Sie startet von Italien aus mit noch recht vertraut klingender Rock-Musik und verfolgt dann immer stärker die vertraut-unvertraut klingenden, eigentümlichen Hybridmusiken. Was sie auszeichnet, ist ihre außergewöhnliche und verblüffende musikalische Wendigkeit, die eine spezielle musikalische Moderne gezeitigt hat.
Holger Lund, Kompilator der Serie „The Trip“